Veľa značiek dosiahla globálny úspech práve vďaka modelu franchisingu. Ako ale spoznať, či je tento spôsob expanzie vhodný aj pre vaše podnikanie?
Benefity franšízy
Veľké výhody predstavuje franchising z hľadiska nákladov pre podnikateľov, ktorí nechcú investovať veľké množstvo kapitálu do expanzie svojej firmy. Franšízor naopak môže vďaka predaju franšízových licencií získať ďalšie zdroje príjmov formou odmeny zo strany nadobúdateľa franšízy. Počiatočný poplatok je jedným z príjmov, ktorý je základným investičným nákladom na otvorenie novej franšízovej pobočky. K zisku franšízora navyše prispieva aj priebežný franšízový poplatok, ktorý franšízant platí pravidelne.
Franšíza vám umožní posilniť svoju pozíciu na trhu aj rozšírením distribučných kanálov bez toho, aby ste na to potrebovali veľké počiatočné investície. Ďalšou výhodou franšízy je, že sa vám oplatí aj z hľadiska propagácie vašej firmy. Franšízanti sú v rámci franšízovej spolupráce povinní odvádzať platby do spoločného marketingového fondu, čo pomôže rozšíriť vás dosah na trhu. Navyše ako poskytovateľ franšízy nenesiete žiadnu zodpovednosť za konanie svojich franšízových partnerov.
Všetko má svoje ale
Aj keď za kroky a konanie svojich franšízantov nenesiete ako poskytovateľ licencie žiadnu právnu zodpovednosť, ich zlé správanie voči zákazníkom môže vo výsledku poškodiť celkové vnímanie vašej značky. Občas sa totiž stane, že aj napriek pokynom, ktoré každý franšízant pri otvorení svojej pobočky dostane, sa nimi nebude riadiť alebo zlyhá. To potom môže mať negatívny vplyv na vaše dobré meno a celé vaše podnikanie.
Nevýhodu pri franšíze predstavuje tiež hrozba vzniku novej konkurencie. Úspešní franšízanti, ktorí rýchlo porozumejú fungovaniu podnikania a trhu, môžu byť z platenia franšízových poplatkov unavení a chcú sa preto stať nezávislými. Z toho dôvodu väčšina franšízových zmlúv obsahuje konkurenčnú doložku po stanovenú dobu voči nadobúdateľovi franšízy. Tá však rovnako iba odďaľuje potenciálne začatie nového konkurenčného podnikania.